آموزش ارزهای دیجیتال رایگان

تاریخ بروز رسانی: 1401/05/08

آموزش ارزهای دیجیتال رایگان


آموزش ارز های دیجیتال از جمله مواردی است که بسیاری به دنبال آن هستند . حتما تا به حال در فضاهای مختلف مجازی یا حتی اخبار، اسم ارزهای دیجیتال، رمزارزها، بیت‌کوین یا اتریوم، متاورس و مواردی از این قبیل را شنیده‌اید. ممکن است با خود فکر کنید که این اصطلاحات دقیقا چه معنایی دارند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و به دنبال آموزش ارز های دیجیتال باشید .

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد دنیای شگفت‌انگیز ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و تمامی اطلاعات اولیه برای آشنایی با این دنیای جدید را برای شما فراهم کنیم. 

لازم به ذکر است این مقاله که تحت عنوان آموزش ارزهای دیجیتال نوشته شده است، یک حالت کلی و جامع دارد و بعضی موارد و موضوعاتی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد، به صورت خلاصه و مفید توضیح داده شده و برای مطالعه کامل‌تر باید سایر مقالات مرتبط با آن موارد را از وب‌سایت تالار بورس مطالعه کنید.


در این مقاله می خوانید

ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتالی است که مانند پول‌های عادی (فیات) ماهیت فیزیکی ندارد و قابل لمس نیست. ارزهای دیجیتال با استفاده از معادلات ریاضی نسبتا پیچیده ساخته شده‌اند و پشتوانه آن‌ها تکنولوژی به نام بلاک‌چین (Blockchain) است که در مقاله آموزش ارز های دیجیتال میخواهیم آن را به طور کامل و جامع در مطلب آموزش ارز های دیجیتال به شما توضیح دهیم .

ارزهای دیجیتال دارای نام‌های دیگری مانند رمزارزها یا کریپتوکارنسی نیز هستند و این اصطلاحات تفاوتی با یکدیگر ندارند. به علت استفاده از الگوریتم‌ها و معادلات ریاضی در ساخت و پردازش رمزارزها، این دارایی‌های دیجیتال دارای امنیت و شفافیت بسیار بالایی هستند و ماهیت غیرمتمرکزی دارند.

بلاک‌چین چیست و ساختار غیرمتمرکز در رمزارزها

مورد دیگری که باید در رابطه با آموزش ارز های دیجیتال با آن آشنا شوید ، بلاک‌چین یک سیستم ذخیره و جمع‌آوری اطلاعات است که از شبکه‌ای از رایانه‌ها در نقاط مختلف دنیا ساخته شده است و در واقع یک پایگاه داده است که اطلاعات خاصی را در خود ذخیره می‌کند و این پایگاه داده در دسترس همه قرار دارد.

یعنی هرکسی که بخواد می‌تواند اطلاعات مربوط به بلاک‌چین را در رایانه شخصی خود دانلود کند و این موضوع باعث می‌شود تا اطلاعات به صورت شفاف در اختیار همه قرار بگیرد.

ساختار غیرمتمرکز بلاک‌چین دقیقا از همین موضوع ریشه می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود تا کسی نتواند اطلاعات غلط وارد شبکه کند زیرا سایر افراد با دسترسی به اطلاعات بلاک‌چین متوجه این موضوع خواهند شد. غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین باعث می‌شود تا امنیت آن افزایش پیدا کند.

در سیستم بانک‌داری رایج تمامی اطلاعات مالی و تراکنش‌ها در اختیار بانک‌ها قرار دارد و ساختاری متمرکز است و این موضوع باعث می‌شود تا ارزهای دیجیتال یک مزیت اساسی نسبت به سایر ارزهای فیات داشته‌ باشند. برای درک بهتر بلاک‌چین و نحوه عملکرد بلاک‌چین ، پس مطالعه آموزش ارز های دیجیتال مقاله 'شبکه‌ بلاک‌چین بیت‌کوین و نحوه‌ی عملکرد آن' را از وب‌سایت تالار بورس مطالعه کنید.

تفاورت توکن و کوین

آموزش ارز های دیجیتال

کوین و توکن و تفاوت آن‌ها

کوین و توکن هر دو یک واحد از یک ارز دیجیتال هستند که بر بستر بلاک‌چین کار می‌کنند. تفاوت این دو در این است که یک کوین، بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و یک توکن معمولا بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد.

مثلا بیت‌کوین شبکه بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و یک کوین محسوب می‌شود. اما توکن یونی (Uni) که برای صرافی یونی‌سواپ است بر بستر بلاک‌چین شبکه اتریوم کار می‌کند و بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد.

برای آشنایی بهتر با تفاوت این دو اصطلاح و همچنین تکمیل آموزش ارز های دیجیتالویدیو مربوط به تفاوت کوین و توکن از وب‌سایت تالار بورس را مشاهده کنید.

دیفای (DEFI) چیست ؟

دیفای خلاصه شده‌ی دو کلمه Decentralized Finance به معنی سیستم‌های مالی غیر‌متمرکز  است.

سیستم‌های مالی غیر‌متمرکز از مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی تشکیل شده است که بر روی شبکه‌ی بلاک‌چین در اختیار عموم قرار می‌گیرند و واسطه‌های موجود مانند بانک‌ها یا کارگزاری‌ها از میان برداشته می‌شوند.

برخلاف سایر سیستم‌های مالی متمرکز مانند بانک‌ها یا کارگزاری‌ها، برای استفاده از خدمات و دارایی‌های مالی موجود در سیستم‌های غیر‌‌متمرکز نیازی به استفاده از شناسه‌های شخصی مانند کد ملی نیست و افراد می‌توانند بدون داشتن محدودیت،‌ در این بازار‌ها شرکت کنند.

همه‌ی این مزیت‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین است. انواع سیستم‌های خدماتی در دنیای دیفای عبارتند از

  • صرافی‌های غیرمتمرکز(Decentralized Exchanges)
  • پلتفرم‌های وام دهی(Lending Platforms)
  • بازار‌های پیش‌بینی(Prediction Markets)
  • استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز(Decentralized StableCoins)

برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله دیفای را از وب‌سایت تالار بورس مطالعه کنید.

روش‌های نگهداری ارز دیجیتال

آموزش ارز های دیجیتال

روش‌های نگه‌داری ارزهای دیجیتال 

مورد بعدی که در آموزش ارزهای دیجیتال باید به شما آموزش دهیم، آموزش نگهداری ارزهای دیجیتال است. برای نگه‌داری از ارزهای دیجیتال از والت یا کیف پول استفاده می‌شود. اما والت یا کیف پول مخصوص ارزهای دیجیتال دقیقا چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث والت‌ها، بهتر است نکته مهمی راجع به محل ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال را مطرح کنیم. متاسفانه اشتباه بزرگی که بیشتر افراد می‌کنند، این است که فکر می‌کنند کوین‌ها یا توکن‌های آن‌ها در کیف پول آن‌ها ذخیره می‌شود که این موضوع کاملا غلط است.

تمامی کوین‌ها و ارزهای دیجیتال در شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوص هستند. کیف پول شما این کلید‌ها را در خود نگه‌داری می‌کند.

بنابراین والت یا کیف پول دقیقا نرم‌افزار یا وسیله‌ای است که به شما اجازه دخیره‌سازی کلید عمومی و کلید خصوصی ارزهای دیجیتال را می‌دهد. هر ارز دیجیتال دارای یک کلید عمومی و کلید خصوصی است و کلید خصوصی شما مهم‌ترین چیزی است که باید از آن نگه‌داری کنید.

بهترین و امن‌ترین نوع کیف پول برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که می‌دانید، والت‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از والت‌های نرم افزاری ( مانند کیف پول تراست والت یا اتمیک)، سخت افزاری و حتی روی کاغذ. خیلی از افراد بر این باور هستند که استفاده از کیف پول سخت‌افزاری دارای امنیت بیشتری نسبت به والت نرم‌افزای است.

ولی واقعیت این است که، عملکرد همه این والت‌ها مانند یکدیگر است و همه آن‌ها برای شما یه کلید عمومی و خصوصی درست می‌کنند. در چنین حالتی، مهم‌ترین نکته برای استفاده از والت‌ها این است که شما تا چه میزان مسائل امنیتی مربوط به محافظت از این کلیدهای خصوصی را رعایت می‌کنید.

برای مثال اگر شما کلید خصوصی خود را در کامپیوتر شخصی ذخیره کرده باشید یا در گوشی موبایل خود از آن اسکرین‌شات گرفته باشید، حتی اگر بهترین والت سخت‌افزاری را نیز داشته باشید، برای شما هیچ امنیتی ایجاد نمی‌کند و شک نکنید که کلاه‌برداران می‌توانند با دسترسی به کلید خصوصی شما، ارزهای دیجیتال شما را به سرقت ببرند.

درحالی که شما می‌توانید با رعایت نکاتی خیلی ساده، از یک لپ‌تاپ یا حتی یک گوشی موبایل ساده به مانند یک والت سخت افزاریِ با امنیت بالا استفاده کنید. مثلا می‌توانید از یک لپ‌تاپ یا یک گوشی جدا برای نگهداری رمزارزها استفاده کنید و هیچ نرم افزار اضافه دیگری جز والت خود را روی آن نصب نکنید.

بنابراین در همین ابتدای آموزش ارزهای دیجیتال، باید به شما بگوییم که به یاد داشته باشید که امنیت و نحوه نگهداری از سرمایه در دنیای کریپتو به اندازه کسب سود مهم است. زیرا که اگر این نکات را رعایت نکنیم و مسائل امنیتی را جدی نگیریم، ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شویم.

مکانیزم توافقی (Consensus Mechanism) و انواع آن

آموزش ارز های دیجیتال

مکانیزم توافقی (Consensus Mechanism) و انواع آن

در شبکه‌های بلاک‌چین برای ساخته‌‌شدن بلوک‌های جدید و تایید آن‌ها از فرآیندی به نام نوع مکانیزم توافقی (Consensus Mechanism) استفاده می‌شود. این مکانیزم همان‌طور که از نامش پیدا است، مورد توافق همه‌ی اعضای موجود در شبکه است.

از زمان پیدایش بیت‌کوین تا به‌حال، مکانیزم‌های توافقی تغییرات زیادی کرده است. علت اصلی این تغییرات، بهبود امنیت، سرعت و کیفیت ساخته‌‌شدن بلوک‌های جدید و ذخیره‌سازی اطلاعات در شبکه بوده‌است.

مکانیزم توافقی اثبات کار یا Proof of Work

در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین برای ایجاد و تایید شدن بلوک‌های جدید یا به عبارتی استخراج بیت‌کوین از مکانیزم توافقی اثبات کار یا Proof of work استفاده می‌شود. این مکانیزم دارای سرعت پایین و هزینه‌ی بالایی است و انرژی زیادی مصرف می‌کند. این روش با استفاده از تابع هش (Hash Function) و ماینر‌ها کار می‌کند.

مکانیزم توافقی اثبات سهام یا Proof of Stake

در مکانیزم توافقی اثبات سهام، برای ایجاد و ساخته شدن بلوک‌های جدید از یک الگوریتم متفاوت استفاده می‌شود. در این مکانیزم، بازیگران موجود در شبکه با استفاده از ذخیره‌سازی یا استیک (Staking) کردن دارایی‌های خود در شبکه‌ی بلاک‌چین، اقدام به تایید تراکنش‌های جدید در شبکه می‌کنند.

بنابراین به آن‌ها تاییدکنندگان (اعتبارسنج) یا Validators گفته می‌شود. هرکدام از این افراد، یک شاخه ( validator node) را تشکیل می‌دهد. در نهایت بر اساس یک فرایند نیمه شانسی، یکی از این اعتبارسنج‌ها به‌عنوان تاییدکننده و یا در واقع سازنده (ضارب) بلوک جدید انتخاب می‌شود و پاداش تایید بلوک جدید به او تعلق می‌گیرد.

در این روش دیگر ماینر‌ها وجود ندارند و افراد فقط با استیک کردن در این فرآیند مشارکت می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به فرآیند اثبات سهام را مطالعه کنید.

چگونه ارز دیجیتال بخریم ؟

آموزش ارز های دیجیتال

چگونه بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را بخریم؟ (خرید و فروش)

فصل بعدی آموزش ارزهای دیجیتال، آموزش نگهداری ارز های دیجیتال است . مانند سایر دارایی‌ها، روش‌های مختلفی برای خرید و فروش بیت‌کوین و سایر رمزارزها وجود دارد.

خرید و فروش از طریق اشخاص

شما می‌توانید به صورت شخصی از دوست خود یا سایر افراد اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنید. اما این روش معمولا درست و استاندارد نیست و بهترین و منطقی‌ترین راه استفاده از صرافی‌های ارزهای دیجیتال است.

صرافی‌های دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم بند‌ی می‌شوند.

خرید و فروش از طریق صرافی‌های داخلی

اگر می‌خواهید با ریال اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنید، می‌توانید از صرافی‌های متمرکز ایرانی مانند صرافی مزدکس استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه ثبت‌نام و خرید و فروش از این صرافی مقاله صرافی مزدکس از وب‌سایت تالار بورس را مطالعه کنید.

شما می‌توانید با یک ثبت‌نام و احراز هویت ساده به راحتی اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در این صرافی کنید.

خرید و فروش از طریق صرافی‌های خارجی

همچنین می‌توانید از صرافی‌های خارجی مانند کوکوین (Kucoin) نیز استفاده کنید و با استفاده از دلار اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال کنید.

بهتر است حتما از وی‌.پی‌.ان آیپی ثابت برای صرافی‌های خارجی استفاده کنید. پس از مطالعه کامل آموزش ارز های دیجیتال برای اطلاعات دقیق‌تر مقاله صرافی کوکوین از وب‌سایت تالار بورس را مطالعه کنید.

خرید و فروش از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs)

هم‌چنین شما می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز نیز برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید اما این روش ممکن است سخت‌تر و با ریسک بیشتری همراه باشد. برای آشنایی بیشتر مقاله صرافی یونی‌سوآپ (Uniswap) از وب‌سایت تالار بورس را مطالعه کنید.

روش‌های کسب سود و درآمد از ارزهای دیجیتال

روش‌های کسب سود و درآمد از ارزهای دیجیتال

هدف همه ما از آموزش ارزهای دیجیتال و همچنین از ورود به این بازارها کسب سود و درآمد است. در بازار ارزهای دیجیتال شما می توانید با استفاده از روش‌های مختلفی درآمد کسب کنید.

سرمایه‌گذاری و معماله ارزهای دیجیتال

اولین و معروف‌ترین روش کسب درآمد، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. سرمایه گذاری می‌تواند به صورت بلند‌مدت باشد و با دید بلند‌مدت باشد و این موضوع معمولا ریسک کم‌تری دارد.

بعضی از افراد اقدام به معامله در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌کنند و از نوسانات بازار سود کسب می‌کنند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از فروش از ریزش قیمت‌ها نیز سود کسب کنید چراکه این بازار دو طرفه است.

برای آشنایی بهتر روند‌ها و بازه‌های زمانی مقاله پرایس‌اکشن (Price Action) از وب‌سایت تالار بورس را مطالعه کنید. مقاله پرایس اکشن در واقع مکمل آموزش ارز های دیجیتالو از زیر مجوعه های آن است.

کسب درآمد غیرفعال (Passive Income) با استیک کردن

همچنین شما می‌توانید با استیک کردن(Staking) ارزهای دیجیتال از آن‌ها سود کسب کنید.

این روش درصد سود سالانه‌ای دارد و پول شما باید به مدت خاصی بلوکه شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله استیکینگ را از وب‌سایت تالار بورس مشاهده کنید. این روش برای ارزهایی که می‌خواهید به صورت بلند‌مدت نگه‌داری کنید، بهتر است.

سرمایه‌‌گذاری در متاورس و بازی‌های بلاک‌چین

شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف در دنیای متاورس و خرید دارایی‌هایی مانند NFTها سود کسب کنید.

قیمت بعضی از این دارایی‌ها افزایش خیلی چشم‌گیری داشته است. البته بعضی از پروژه‌ها باعث ضررهای بسیار زیادی به سرمایه‌گذاران شده و این روش از سرمایه‌گذاری دارای ریسک زیادی است. برای اطلاعات بیشتر مقاله متاورس از وب‌سایت تالار بورس و همچنین آموزش ارز های دیجیتالرا مطالعه کنید.

هم‌چنین شما می‌توانید با بازی کردن نیز کسب درآمد کنید. بازی‌های موجود در دنیای بلاک‌چین به شما این امکان را می‌دهند تا از طریق بازی کردن و طی کردن مراحل مختلف سود کسب کنید.

یکی از معروف‌ترین این بازی‌ها اکس اینفینیتی (axe infinity) است و می‌توانید مقاله مربوط به آن را در وب‌سایت تالار بورس مطالعه کنید.

آموزش ارز های دیجیتال

آموزش ارز های دیجیتال

انواع تحلیل در دنیای ارزهای دیجیتال

انواع تحلیل نیز در آموزش ارزهای دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . همانند تحلیل در بازار بورس یا سایر بازارهای مالی، در بازار ارزهای دیجیتال دو نوع تحلیل در آموزش ارز های دیجیتال وجود دارد که عبارتند از تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) و تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis).

تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی یکسان است و مفاهیم اولیه مشابهی دارد و عبارت است از تحلیل رفتار گذشته قیمت دارایی و پیش‌بینی قیمت آن در آینده. ولی تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی با تحلیل فاندامنتال سایر دارایی‌های مالی دارد.

هم‌چنین شما باید تحلیل کلی از وضعیت اقتصاد در دنیا داشته باشید. ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است و اتفاقات مختلف مانند قانون‌گذاری‌ها یا عواملی مانند جنگ بر این بازار تاثیر زیادی می‌گذارند. بنابراین باید سایر شاخص‌های اقتصادی مانند شاخص دلار و طلای جهانی را نیز در تحلیل‌های خود در نظر بگیرید.

تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال چگونه است؟

تحلیل بنیادی اولین قدم در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و آموزش ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذاری در رمزارزها نیازمند مطالعه دقیق و ارزیابی همه معیارهای موجود است.

عوامل و معیار‌های مختلفی در موفقیت یک پروژه تاثیرگذار هستند. قبل از سرمایه‌گذاری در هر رمزارز باید عوامل مختلف کمی و کیفی تاثیرگذار در آن را بررسی و تحلیل کنید و آموزش ارز های دیجیتال راه به طور کامل و دقیق فراگیرید .

تحلیل فاندامنتال برای بازار ارزهای دیجیتال از ابعاد و مولفه‌های متفاوتی تشکیل شده‌است. شاخص‌هایی مانند سود تقسیمی به ازای هر سهم یا نسبت‌های مالی برای تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال کاربردی ندارند.

معیار‌های مربوط به تحلیل سهام شرکت‌ها باتوجه به ساختار متمرکز آن‌ها ایجاد شده‌است ولی در رمزارزها، این غیرمتمرکز بودن یک پروژه است که به آن ارزش می‌بخشد. بنابراین معیار‌های ارزیابی ارزش بنیادی آن‌ها متفاوت است که امروز در مقاله آموزش ارز های دیجیتال به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت.

این معیار‌ها به سه دسته اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از:

  • معیار‌های مربوط به بلاک‌چین یا Blockchain Metrics
  • معیارهای مالی یا Financial Metric
  • معیارهای مربوط به پروژه یا Project Metrics

هرکدام از این معیارها دارای عواملی است که در این مقاله فرصت پرداختن به آن‌ها را نداریم و برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تحلیل فاندامنتال از وب‌سایت تالار بورس را مطالعه کنید.

سخن آخر

در مقاله آموزش ارز های دیجیتال سعی کردیم آموزش جامعی از ارزهای دیجیتال را به شما ارائه دهیم. همانطور که گفتیم این مطالب در این مقاله به صورت خلاصه و جامع آورده شده و برای اطلاعات دقیق‌تر بهتر مقاله مربوط به هر قسمت در جدا مطالعه کنید.

امیدواریم که مطالب آموزش ارز های دیجیتال برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

5/5 - (4 امتیاز)

درباره نویسنده

محمد اقوامی

فارغ التحصیل ارشد مدیریت مالی از دانشگاه تهران و دانشجوی رشته ریاضیات مالی در دانشگاه کیل. علاقه‌مند و فعال در بازار‌های مالی و دنیای شگفت‌انگیز ارزهای دیجیتال..

اشتراک
اطلاع از
guest
4 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
1 سال پیش

سلام، ارزدیجیتال رو میشه فیزیکی دریافت کرد؟

محمود دوسیده
محمود دوسیده
پاسخ دادن به  ناشناس
1 سال پیش

خیر. رمز ارز‌ها فقط بصورت دیجیتالی قابل ارائه و مبادله هستند.

ناشناس
ناشناس
1 سال پیش

مرسی از مقاله خوبتون در مورد آموزش ارز دیجیتال.
چطور به طور رایگان این مباحث رو یاد بگیریم؟

محیا ربانی آزاد
محیا ربانی آزاد
پاسخ دادن به  ناشناس
1 سال پیش

سلام
می‌توانید به لینک مقاله‌های موجود در این مقاله مراجعه کنید.
همچنین می‌توانید برای استفاده از آموزش‌‌های رایگان ارز دیجیتال، به صورت ویدیویی، وارد لینک زیر شوید و بعد از ثبت‌نام، از دوره رایگان استفاده کنید:
https://talarebourse.com/crypto/

{"email":"آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است","url":"آدرس وب‌سایت وارد شده نامعتبر است","required":"لطفا فیلد‌های مشخص شده را تکمیل نمایید"}

مقالات پیشنهادی


بورس ایران بخش‌های گوناگونی دارد؛ از جمله بازار بورس و اوراق بهادار، بازار آتی و

4
0
شما هم نظر بدهیدx
Success message!
Warning message!
Error message!