انواع کد معاملاتی

تاریخ بروز رسانی: 1401/01/06

انواع کد معاملاتی در بورس کالا


آیا کد بورس کالا دریافت کرده‌اید؟ آیا انواع کد معاملاتی را می‌شناسید؟  آیا تا به حال در بازار بورس کالا معامله کرده‌اید؟

بازار سرمایه ایران از چهار زیر مجموعه بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی تشکیل شده است. برای سرمایه‌گذاری در هر یک از این بازارها باید مجوز معامله داشته باشید؛ مجوز معامله در واقع همان کد معاملاتی است که از طرف بازار سرمایه برای متقاضیان صادر می‌شود.

ما در این مقاله در مورد انواع کد معاملاتی و 3 نوع کد معاملاتی که در بورس کالا برای معامله‌گران صادر می‌شود، صحبت خواهیم کرد. 


در این مقاله می خوانید

تعریف بورس کالا 

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از شرکت‌ها برای فروش سهام خود در بین عموم مردم، وارد بازار سرمایه شده و طی فرایندهای معاملاتی، معامله‌گران صاحب بخش‌هایی از سرمایه شرکت‌ها شده و در تصمیمات و آینده شرکت تاثیر می‌گذارند.

اما در بورس کالا این اوراق بهادار نیست که معامله می‌شود؛ بلکه کالاها به شکل خام و فرآوری نشده مورد معامله قرار می‌گیرند. در این بازار کالاهایی چون طلا، نقره، فولاد، مس، گندم و… معامله  می‌شوند.

از اواسط سال 1385 بود که بورس کالا به شکل رسمی شروع به فعالیت کرد؛ از دلایل تشکیل بورس کالا می‌توان به مشکلاتی اشاره کرد که در بازار آزاد وجود داشت.

دلایل تشکیل بورس کالا

  • عدم وجود شفافیت در معاملات بازار آزاد؛

  • عدم تناسب قیمت کالاها با میزان عرضه و تقاضا؛

  • نبود سیستم نظارتی مناسب برای نظارت بر شیوه معاملات؛

  • عدم وجود یک سیستم قیمت‌گذاری شفاف؛

  • وجود نوسانات شدید قیمتی در بازه‌های زمانی کوتاه؛

مزایای معامله در بورس کالا:

  • آماده شدن بستری امن برای معامله؛

  • ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری؛

  • جبران خسارت در صورت عدم تعهد طرفین معامله؛

  • عرضه و تقاضا به ‌صورت سازمان‌یافته؛

  • کنترل ریسک نوسانات قیمتی در آینده؛

بورس کالا

نحوه معامله در بازار بورس کالا

قیمت کالاهای عرضه شده در بورس کالا توسط کارشناسان قیمت‌گذاری می‌شود و سپس براساس میزان عرضه و تقاضا این قیمت افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

برای انجام معامله در این بازار ابتدا باید در سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت‌نام کرده و بعد از احراز هویت و تایید اطلاعات، می‌توانید در یکی از کارگزاری‌های معتبر که در زمینه بورس کالا فعال هستند، ثبت‌نام کنید و پس از دریافت کد معاملاتی، شروع به معامله کنید. 

انواع کد معاملاتی در بازار بورس کالا

برای ورود به بورس کالا و معامله در آن به‌طور کلی 3 نوع کد معاملاتی وجود دارد. که در ادامه مقاله به تشریح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. کد معاملاتی عام: این کد برای معامله انواع کالاهای موجود در بورس کالا قابل استفاده است؛ در واقع شما با استفاده از این کد به آسانی می‌توانید در بورس کالا فعالیت کنید و به خرید و فروش انواع کالاهای پذیرفته شده در این بازار بپردازید.

  2. کد معاملاتی خاص: این کد برعکس کد معاملاتی عام فقط برای معامله یک یا چند کالای خاص کاربرد دارد. دارندگان این کد می‌توانند تنها یک یا چند کالای خاص را خرید و فروش کنند.

  3. کد معاملاتی خاص گروه: این کد برای خرید و فروش یک گروه کالایی خاص استفاده می‌شود. شما با استفاده از این کد می‌توانید، تمام کالاهای پذیرفته شده در یک گروه کالایی خاص را معامله کنید.

البته لازم به ذکر است که شما با داشتن کد بورسی اوراق‌بهادار در بیشتر بازارهای زیرمجموعه بورس کالا می‌توانید معامله کنید.

نحوه صدور و اختصاص انواع کد معاملاتی

کد معاملاتی عام یکی از انواع کد معاملاتی است که توسط مسئول پذیرش صادر شده و کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه نیز توسط کمیته پذیرش مشتریان صادر می‌شود.

نحوه صدور کد معاملاتی عام

برای صدور کد معاملاتی عام، کارگزار مدارک شما را به مسئول پذیرش بورس کالا تحویل می‌دهد و مسئول پذیرش حداکثر تا 3 روز کاری باید درباره کافی بودن یا نبودن و اعتبار مدارک ارائه شده به کارگزاری گزارش دهد.

در صورت کامل بودن مدارک و اطمینان از صحت آن‌ها کد معاملاتی عام شما صادر می‌شود. 

نحوه صدور کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه

جهت صدور کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه، مدارک شما توسط کارگزار به کمیته پذیرش مشتریان ارسال می‌شود. کمیته نیز حداکثر تا 10 روز کاری فرصت دارد تا درباره صحت اطلاعات و تایید یا عدم تایید مدارک تصمیم گرفته و به کارگزار اعلام کند.

البته برای اعلام نتایج لزومی به تکمیل 10 روز کاری نیست؛ بلکه کمیته پس از 5 روز کاری می‌تواند نظر خود را اعلام کند.

در صورت عدم اختصاص کدهای معاملاتی، می‌توانید مراتب اعتراض خود را به شرکت بورس کالا اعلام کنید تا بررسی‌های بیشتری در این باره صورت بگیرد.

البته لازم به ذکر است که كميته پذيرش مشتری می‌تواند برای كدهای معاملاتی خاص سقف خريد ساليانه تعيين نمايد. مقدار خرید در طی یک‌سال نمی‌تواند از سقف مشخص شده بالاتر رود؛ همچنین می‌تواند روی انواع کد معاملاتی یا کدهای معاملاتی محدودیت‌های خاصی اعمال کند.

معامله در بورس کالا در عین سودساز بودن، نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. حتما قبل از ورود به این بازار آموزش ببینید. منتظر سوالات شما در مورد بورس کالا هستیم، سوالاتتان را در بخش دیدگاه‌های این مقاله از ما بپرسید.

درباره نویسنده

فریبا وکیلی

معامله در بازارهای مالی مانند شنا در اقیانوس عمیق است؛ افرادی از آن سود خواهند برد که همواره بیاموزند. من به شما در راه آموختن کمک خواهم کرد.

اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
{"email":"آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است","url":"آدرس وب‌سایت وارد شده نامعتبر است","required":"لطفا فیلد‌های مشخص شده را تکمیل نمایید"}

مقالات پیشنهادی


بورس ایران بخش‌های گوناگونی دارد؛ از جمله بازار بورس و اوراق بهادار، بازار آتی و

0
شما هم نظر بدهیدx
Success message!
Warning message!
Error message!